Dyslexieonderzoek
Voor onderzoek naar dyslexie kunt u bij ons terecht wanneer onderzoek en behandeling niet worden vergoed door de gemeente.
Er is een aantal kinderen dat niet in aanmerking komt voor zo’n vergoeding.
De lees- en spellingresultaten laten dan (net) te weinig achterstand laten zien om tot de 2% ernstige dyslecten te behoren, die vanuit de zorg worden onderzocht en behandeld .
Kinderen die niet tot de 2% ernstige dyslecten behoren kunnen toch wel degelijk dyslectisch zijn.. Sommige kinderen gaan pas echt uitvallen tegen het einde van de basisschoolperiode, omdat ze kunnen compenseren met hun geheugen./intelligentie.
Sommige kinderen worden niet verwezen voor onderzoek, omdat de signalen van dyslexie niet voldoende worden herkend.
Deze kinderen hebben wel degelijk ook recht op een verklaring en bijbehorende extra begeleiding/compensaties.
Dyscalculieonderzoek
Sommige kinderen hebben ernstige rekenproblemen.
Wanneer het protocol ERWD door school wordt gevolgd en de leerling onvoldoende resultaat blijft behalen in de rekenontwikkelingontwikkeling, is het mogelijk om onderzoek te doen naar dyscalulie.
Intelligentieonderzoek
om leerproblemen zorgvuldig in kaart te kunnen brengen is het soms wenselijk om een intelligentie onderzoek te doen.
Zowel voor leerlingen die uitvallen op de leerstof als voor leerlingen die te weinig uitdaging ervaren en soms gaan onderpresteren, terwijl dit niet herkend wordt.
D.m.v. de intelligentietest is het ook mogelijk om te zien of het niveau waarop het kind binnen het onderwijs functioneert aansluit bij de capaciteiten van het kind.
Daarmee wordt duidelijk naar welk niveau voortgezet onderwijs kan worden toegewerkt.
Neuropsychologisch onderzoek.
Wanneer er sprake is van concentratieproblemen, geheugenproblemen, onrust, problemen met planning en organisatie kunnen we (aanvullend) neuropsychologisch onderzoek doen.
Dit kan belangrijke informatie geven over de vaardigheden waarover het kind beschikt om tot leren te kunnen komen.